Schiphol.nl   •   Contact

Financiële verslaglegging

Prijswinnaar 2012 in de categorie niet-beursgenoteerd

Home Stakeholders Engagement Maatschappelijke betrokkenheid

Maatschappelijke betrokkenheid

Schipholfonds

Het Schipholfonds, dat in 1994 is opgericht om de maatschappelijke betrokkenheid van de luchthaven met de omgeving tot uiting te brengen, geeft met ingang van 2012 twee substantiële donaties van maximaal 100.000 euro. Deze komen boven op de reguliere donaties. Heliomare in Wijk aan Zee kreeg een donatie van ruim 33.000 euro voor de opening van de Heliolympics 2012. MHC De Kikkers in Nieuw-Vennep, een hockeyvereniging die zich ook inzet voor mindervalide sporters, ontving ruim 64.000 euro voor ledverlichting op een van hun velden.

Het bestuur van het fonds heeft in 2012 de nadruk gelegd op het aanmoedigen van fysiek bewegen. Verenigingen en stichtingen zonder winstoogmerk die in de omgeving van Schiphol fysiek bewegen stimuleren, kunnen een aanvraag indienen voor een donatie.

Het Schipholfonds heeft jaarlijks 250.000 euro beschikbaar voor reguliere donaties. In 2012 hebben 43 organisaties een bedrag ontvangen van elk maximaal 15.000 euro. Er is een totaalbedrag aan reguliere donaties uitgekeerd van iets meer dan 224.000 euro. Er ging ook nog een extra donatie van 5.100 euro naar voetbalvereniging Overbos: die kreeg het bedrag aangeboden door het speciale voetbaltoernooi op het Jan Dellaertplein tijdens het EK Voetbal.

UNICEF

Schiphol Group gaat steeds voor een periode van drie jaar een samenwerking aan met een goed doel dat zich inzet voor kinderrechten en dat internationaal actief is. Onze medewerkers zetten zelf inzamelingsacties op. Daarnaast komen ook de opbrengst van de collectezuilen in de terminal ten goede aan deze organisatie. In 2012 is UNICEF onze partner geworden. Samen willen wij ons inzetten voor de positie van kinderen in de wereld. UNICEF, die onder de vleugels van de VN actief is in 190 landen, heeft bijvoorbeeld de gelegenheid gekregen haar verhaal te vertellen in de terminal. De campagnes 'We Believe In Them' en 'Wij Gaan Voor 0' zijn prominent aanwezig geweest. De opbrengst uit de collectezuilen was in 2012 156.000 euro.

Binnen onze organisatie is een netwerk van enthousiaste ambassadeurs, die het verhaal van UNICEF doorvertellen aan hun collega's. Ze organiseren acties waarmee geld wordt opgehaald voor een goede gezondheidszorg voor kinderen over de hele wereld. In 2012 leverden deze acties 55.000 euro op. Grote acties waren de verkoop van gebruikte LCD-schermen uit de terminal, en een veiling voor en door medewerkers van Schiphol Group. De Nederlandse ontwerper Omar Munie heeft het leer van stoelen uit Lounge 3 hergebruikt en tassen en reisaccessoires gemaakt. Deze producten zijn verkocht in de terminal. De floormanagers hebben overtollige en defecte hekwerken in de terminal verzameld. Dit leverde een aanzienlijke partij roestvrijstaal op, die is verkocht.