Schiphol.nl   •   Contact

Home Resultaten Excellent Visit Value Commercieel aanbod

Commercieel aanbod

Schiphol streeft ernaar de reizigers een kwalitatief hoog aanbod aan voorzieningen te bieden op het gebied van winkels, horeca, parkeren, entertainment en services. Dit alles tegen een redelijke, concurrerende prijs. We proberen hierbij een belevingswereld te creëren die de reiziger bijblijft. Bijvoorbeeld door een deel van de collectie van het Rijksmuseum te tonen. Of met het Airport Park, waar reizigers in een groene omgeving, binnen of buiten, kunnen wachten op hun vlucht.


Airside

In onze Retailvisie staan het bieden van gemaksconcepten, beleving en een gevarieerd aanbod centraal. Reizigers willen we verrassen met unieke winkelconcepten en merkwinkels. De in 2011 verbouwde Lounge 3 is hier een goed voorbeeld van. Doordat onze nieuwe winkelconcepten aanslaan en het assortiment verder is geoptimaliseerd, is in 2012 de retailbesteding per passagier gestegen met 7,3% naar 16,69 euro.

Begin 2012 is Lounge 4 verbouwd, met een compleet nieuw en uitgebreid aanbod aan retail. Ook hebben we hier twee horecaconcepten geïntroduceerd. In één ervan, het Light Lounge Café, verandert de beleving al naar gelang het tijdstip van de dag. ’s Ochtends is het café een koffiegelegenheid en ’s avonds een bar. In de andere horecagelegenheid, de Urban Food Market, bieden we een gezond assortiment. In Lounge 4 hebben we tevens een aantal speeltoestellen geplaatst, waardoor het verblijf ook voor kinderen leuker is geworden.

Plaza

Schiphol Plaza, het winkelgebied voor de paspoortcontrole, kreeg in 2012 een vestiging van Victoria's Secret; de tweede op Schiphol en in Nederland. America Today heeft een winkel geopend met zijn nieuwste winkelconcept. Een nieuwe aanwinst op Plaza is ook de AKO Books & Travel Store, een reisboekenwinkel. Verder hebben Paolo Salotto en GWK Travelex hun locaties ingrijpend heringericht.

Buiten op het Jan Dellaertplein stond deze zomer tijdens het EK Voetbal een tribune waar passagiers naar de wedstrijden konden kijken. We hebben samen met ING een Johan Cruyff Court aangelegd. Ondanks de snelle uitschakeling van het Nederlands Elftal hebben we een zeer succesvolle Oranje-campagne gevoerd met ING en Coca-Cola.

Andere vernieuwingen

Op de C-pier hebben we een nieuwe horecagelegenheid geopend: Café Comunal. Dit café is gespecialiseerd in Spaans eten en drinken. Dit concept slaat aan. Vanaf deze pier vertrekken veel vluchten naar Spanje; reizigers komen hier alvast in de sfeer.

We bieden reizigers binnen het Schengengebied al jaren de mogelijkheid iets te kopen op Schiphol en pas weer op te halen bij terugkomst. Deze service hebben we nu opnieuw geïntroduceerd, onder een pakkender naam: Shop & Collect. Voorheen heette deze service Pick-up on Return. In 2012 hebben we ook onze online en mobiele services uitgebreid.

Parkeerfaciliteiten

In 2012 zijn we begonnen met een upgrade van parkeergarage P1, een van de garages dicht bij Schiphol Plaza. P1 wordt lichter en kleurrijker. Een dynamisch verwijssysteem zorgt ervoor dat direct te zien is waar nog een vrije parkeerplaats is. Daarmee vereenvoudigen we de routering en maken we de parkeergarage klantvriendelijker. De verbouwing, die tijdelijk consequenties heeft voor de parkeercapaciteit, zal eind 2013 zijn afgerond.

In P1 is ook Short Stop Parking geïntroduceerd. Aan de terminalzijde van de garage zijn vakken vrijgemaakt voor degenen die snel en comfortabel een reiziger willen brengen of ophalen. Het eerste kwartier is gratis, daarna is het tarief hoger dan in de andere garages op Schiphol om het langer parkeren op deze plaats te ontmoedigen. Short Stop Parking is een groot succes.